Als u achterloopt met uw creditcard betalingen, een medische rekening over het hoofd hebt gezien of de huur al een paar maanden niet hebt betaald, is het mogelijk dat een incassobureau contact met u heeft opgenomen. Een incassobureau is een bedrijf dat door kredietverstrekkers en schuldeisers wordt gebruikt om geld dat in gebreke of achterstallig is terug te vorderen.
Hoe werkt een incassobureau?
Incassobureaus kunnen worden ingeschakeld wanneer een bedrijf er niet in is geslaagd een uitstaande schuld te innen. Als een schuldeiser uw schuld naar een incassobureau heeft gestuurd, verwacht hij slechts een deel van het geïnde geld te ontvangen. Voor hen is dit beter dan helemaal niets te ontvangen of zelf te blijven proberen uw schuld te innen.
U kunt te maken krijgen met een van de twee soorten externe incassobureaus:
- Bureaus die namens een schuldeiser schulden innen: Deze bureaus streven naar betaling in ruil voor een percentage van het geld dat zij innen – meestal 25% tot 50%.
- Schuld kopers die schulden kopen van de kredietgever: Een schuldeiser kan geloven dat de kans op het innen van uw schuld zo klein is dat ze uw schuld verkopen voor centen op de dollar.
- Incassobureaus verdienen alleen geld als zij uw schuld innen. Zij zijn doelgericht, volhardend en zeer gemotiveerd. Als een incassobureau contact met u opneemt, neem dan niet aan dat u ze kunt negeren en hopen dat ze weggaan. Beheer in plaats daarvan uw relatie met hen proactief en vergeet niet dat u specifieke rechten hebt wanneer u met hen te maken hebt.
Wat mogen incassobureaus niet doen?
Incassobureaus van derden moeten zich houden aan de regels van de Fair Debt Collection Practices Act (FDCPA), en het is de moeite waard om vertrouwd te raken met de vele bepalingen van de wet. Hier is een greep uit de voorschriften waaraan incassobureaus moeten voldoen:
- Gesprekken: Incassobureaus mogen u alleen bellen tussen 8.00 en 21.00 uur. Als uw werkgever niet toestaat dat u tijdens werktijd externe gesprekken aanneemt, mogen incassobureaus u niet op het werk bellen. Ze mogen u niet herhaaldelijk bellen in wat neerkomt op intimidatie als u hen vraagt te stoppen met bellen.
- Post: Een bureau kan u post sturen, maar geen briefkaart – waarvan de inhoud voor iedereen zichtbaar zou zijn. Als ze een brief sturen, mag de envelop geen bedrijfslogo of taal bevatten waaruit blijkt dat hij van een incassobureau is.
- Contact opnemen met vrienden en familie: Als een incassobureau niet over uw contactgegevens beschikt, mogen zij contact opnemen met uw familieleden, buren en kennissen. Zij mogen echter niet onthullen dat zij een schuld aan het innen zijn en mogen geen enkel aspect van uw schuld met hen bespreken.
Tips voor het omgaan met incassobureaus
Omgaan met incassobureaus is zelden leuk, maar met een beetje strategie van uw kant is het wel te doen. Hier zijn een paar tips om u op weg te helpen:
Leer uw rechten
Bestudeer de FDCPA-regels en neem contact op met het Consumer Financial Protection Bureau als u denkt dat de regels worden geschonden. Bezoek de website van de procureur-generaal van uw staat om erachter te komen wat de toepasselijke verjaringstermijn is. Uw staat stelt regels vast voor de tijd die bedrijven mogen nemen om uitstaande schulden te innen, meestal drie tot zes jaar. Als een bureau probeert een vervallen schuld te innen, kunt u een staking brief sturen en de inning activiteit stopzetten. Dit geldt ook als u de verjaringstermijn nadert. Belangrijk: Als de verjaringstermijn van uw schuld is verstreken of bijna is verstreken en u ermee instemt om betalingen te beginnen, kunt u de schuld reactiveren en uw tijdlijn opnieuw instellen.